Art Magazino 102 | Ο Καλλιτέχνης Γεώργιος Χουντάλας Mιλάει στο Artmagazino 102

Από: Μαρία Γεωργιάδου, Published: 16/10/2020


Γεώργιος Χουντάλας:

Ο Γιώργος Χουντάλας γεννήθηκε στην Αθήνα. Από τα πρώτα στάδια της ζωής του είχε ελεύθερο και ανήσυχο πνεύμα που συνένωνε τις καλές τέχνες και τη μουσική ως αδιαίρετη κατάσταση του νου. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο του La Verne California, Πανεπιστήμιο Cardiff, έχει πάρει μαθήματα αγιογραφίας και τέχνης από τον Παπα-Σταμάτη Σκλήρη. Τελείωσε το Ζωγραφίων Εικόνων του Δημητρίου Χατζηαποστόλου, παρακολούθησε σεμινάρια στο Μουσείο Μπενάκη, στο Α.Τ.Ε.Ι Ελληνικό Τεχνολογικό Ινστιτούτο Αθηνών, στο Πανεπιστήμιο Μπέργκαμο Βυζαντινή εικονογραφία και ιερά πορτρέτα fayum. Επίσης έχει ασχοληθεί με την φωτογραφία και το Graffiti. Αυτή τη στιγμή συνεχίζει την εξερεύνηση και τον πειραματισμό με διάφορες τεχνικές αφήνοντας πίσω του νόρμες και στεγανάει σπνέοντας το οξυγόνο της ελεύθερης λυρικής απόδοσης πάνω στις όποιες επιφάνειες. Στο ενεργητικό του έχει μια ατομική έκθεση και έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές ομαδικές.


Ερωτηματολόγιο

1. Εάν δεν ήσασταν καλλιτέχνης, τι θα θέλατε να είστε;
Απάντηση: Καλλιτέχνης ξανά και μόνο! Μουσικός, γλύπτης, σκηνοθέτης, φωτογράφος, σκηνογράφος! Όλα συνδέονται. Αν θα έπρεπε να επιλέξω σίγουρα θα επέλεγα αυτό το επάγγελμα που μου δίνει χαρά και ευχαρίστηση στο οποίο θα συνυπήρχα στο χώρο με πολλούς ανθρώπους διαφορετικών πολιτισμών και κουλτούρας, με ανοιχτούς ορίζοντες αλλά με μεγάλο και διαφορετικό μορφωτικό εύρος (όπως για παράδειγμα η δεύτερη μου ενασχόληση πού έχει να κάνει με την εστίαση καθώς είμαι ιδιοκτήτης του εστιατορίου ο Τσολιάς) Όλα τα επαγγέλματα που έχουν σχέση με δημιουργία και χαρά με εκφράζουν.

2. Ποιό είναι το επάγγελμα που δεν θα ασκούσατε ποτέ;
Απάντηση: Σίγουρα με αφήνουν αδιάφορο ευτυχώς ή δυστυχώς ό,τι επαγγέλματα έχουν να κάνουν με αριθμούς και χρήματα, δηλαδή τύπου λογιστής, τραπεζικός, είτε υπάλληλος που καταμετρά νούμερα και χρήματα. Σε αντίθεση με τις κοινωνικές σχέσεις, όπως προείπα, και τη συνύπαρξη ιδεών και φαντασίας Και στην πραγματική μου ζωή έτσι είμαι και έτσι νιώθω, λίγο naive τύπος. Ελεύθερο πνεύμα, φαντασιόπληκτος, χωρίς νόρμες και κανόνες αλλά με αισιοδοξία όταν χρειάζεται.

3. Ποιός πίνακας στόλιζε τον τοίχο του εφηβικού σας δωματίου;
Απάντηση: Σίγουρα ήταν αφίσες από σταρ του παλιού αμερικανικού κινηματογράφου. Επίσης σε μία δεύτερη περίοδο ήτανε διάσημοι Γάλλοι ζωγράφοι, όπως ο Βαν Γκογκ, Renoir, Σεζάν, αλλά και Ρώσοι: Καντίνσκι, καθώς πέρασε η εποχή ποπ Αρτ και ήρθε η σειρά του Πόλοκ. Ταυτόχρονα βέβαια όλα αυτά συνυπήρχαν με αφίσες από τους διάσημους rockstar της εποχής: Έλβις, Buddy Hollly starς των 80s αλλά και Rory Gallagher, Clapton και Bluesmen της Αμερικής. Ήρθε και η στροφή στο ρεμπέτικο αλλά επίσης και στην όπερα που πάντα υπήρχε ενδόμυχα, καθώς οι προπαππούδες οπερετικοί κανταδόροι κάτω απ' την Ακρόπολη στο Θησείο. Στην ενηλικίωση είχα ακολουθήσει όλους τους μεγάλους τενόρους της εποχής αλλά είχα ξεχωρίσει επίσης τους τενόρους και τις σοπράνο της δεκαετίας του 50 - 60 πού ήταν αξεπέραστοι. Πάντα υπήρχε το φιλί του Κλιμτ αλλά και ο Αύγουστος του Τσαρούχη.

4. Ποιά είναι η καλλιτεχνική σας εμπειρία-ορόσημο;
Απάντηση: Ενδεχομένως από τις στιγμές που έζησα έντονα όσον αφορά την θεωρώ κομβικά σημεία τη συνάντησή μου με τον Αλέκο τον Φασιανό τον π.Σταμάτη Σκλήρη, τον Χατζηαποστόλου επίσης του Γ. Κορδη. Γενικά εμπειρίες στο μουσικό χώρο με το Σον Κόνερι στο Μέγαρο Αθήνας με τον Chuck Berry στην Ουαλία, τον Luis Lima, Pavarotti, Domingo , Carreras, Kaufman αλλά ιδιαίτερα τον Alfredo Kraus. Καλλιτεχνικές εμπειρίες – ορόσημα θεωρώ και την συμμετοχή μου στην έκθεση για τους ολυμπιακούς αγώνες, την συμμετοχή μου στην Επίδαυρο στο Xenia, καθώς και την συμμετοχή μου για τα 2500 χρόνια από τη μάχη της Σαλαμίνας. Δεν μπορώ να αγνοήσω την συμμετοχή στη Bienalle Skopje και την εκπροσώπηση της Ελλάδας στο πρότζεκτ δωματίου στο Marl της Γερμανίας .



5. Πώς καταφέρνετε να κρατάτε τον εαυτό σας γειωμένο/η;
Απάντηση: Η αλήθεια είναι ότι θεωρώ όλοι οι καλλιτέχνες είναι συνοδοιπόροι και συνταξιδεύουν τουλάχιστον οι περισσότεροι είτε με τη φαντασία τους είτε κανονικά και δυστυχώς αυτό μας συνεπαίρνει λίγο παραπάνω και δεν μπορείς να το σταματήσεις εύκολα. Πολλές φορές υπάρχει η έπαρση η συνεχής ακατάπαυστη και επίπονη διαδικασία σκέψης δημιουργίας που σε κρατάει ξάγρυπνο σε ξεσηκώνει και σε κρατάει να δημιουργείς μας τα χαράματα. Η αλήθεια είναι ότι είναι όντως πολύ δύσκολο αλλά το καταλαβαίνεις όταν οι δυνάμεις σου σε αφήνουν. Εξάλλου πάντα σε μία γωνιά του μυαλού σου υπάρχει η σκέψη ότι πάντα μπορείς να καταστρέψεις κάτι το οποίο είναι σαν αριστούργημα μπροστά σου στην επόμενη πινελιά. Εκεί θα φανεί η πρόοδος σου όλα και το πόσο καλός γίνεσαι με τα χρόνια.

6. Ποιός καλλιτέχνης είναι το πρότυπό σας, και πόσο σας έχει επηρεάσει;
Απάντηση: Εδώ θα με πείτε διχασμένη προσωπικότητα, αλλά δεν με πολύ ενδιαφέρει, γιατί η αλήθεια είναι ότι είμαι ένας αφηρημένος αλλά κ Βυζαντινός δημιουργός, με ρεύματα από φοβισμό έως μονοχρωμία. Ο νούμερο 1 δημιουργός που με σκούντηξε περισσότερο ήτανε ο καινοτόμος αγιογράφος ζωγράφος πατήρ Σταμάτης Σκλήρης. Νομίζω ότι όλοι περάσαμε από τις τάξεις των μεγάλων Γάλλων ιμπρεσιονιστών αλλά επίσης του εξπρεσιονισμού, αλλά θεωρώ τελικά ότι αυτοί που με άγγιξαν περισσότερο ίσως ήταν ο Πόλοκ, ο Βασίλι Καντίνσκι, ο Τέρνερ, σαφώς Κλιμτ και Όττο και φυσικά οι επιρροές του κυβισμού με τον Πικάσο.

7. Ποιά επoχή του χρόνου σας αρέσει περισσότερο να ζωγραφίζεται;
Απάντηση: Καλοκαίρι και Άνοιξη ίσως γιατί υπάρχει η επιλογή για εξωτερικούς χώρους, αν και η κάθε εποχή έχει το δικό της πλεονέκτημα από πλευράς αλλαγής σκηνικών. Σαφώς κάθε εποχή είναι διαφορετική… Ο ήλιος του χειμώνα μπορεί να συγκριθεί με το αγέρι και τη βροχή του καλοκαιριού και ταυτόχρονα ένα θερμό φθινόπωρο με τα πρωτοβρόχια της άνοιξης. Βέβαια όταν είναι είσαι μέσα στη σιγή της νύχτας για να δημιουργήσεις στον Άγιο κάβα στο studio σου ή στο σπίτι σου δεν έχει σημασία τι ώρα είναι τι χρόνος είναι, τι μέρα είναι άρα και τι εποχή είναι. Ο εαυτός σου είναι αντιμέτωπος με τις μεγαλύτερες προκλήσεις, για να μπορέσεις να αποδώσεις αυτό που έχεις στη φαντασία σου πάνω στον καμβά.

8. Ποιά θεωρείτε την μεγαλύτερη επιτυχία σας;
Απάντηση: Νομίζω ότι η συμμετοχή μου στους Ολυμπιακούς Αγώνες… Αλλά το μεγαλύτερο challenge για μένα είναι να αφεθώ σε όλες τις μορφές της τέχνης δυνατόν και ταυτόχρονα το να μπορέσω να παραμείνω ένας ταπεινός ζωγράφος/ εικαστικός.


9. Ποιο είναι το αγαπημένο σας χρώμα;
Απάντηση: Στην ουσία όπως γνωρίζουμε το χρώμα είναι αντανάκλαση του φωτός… Από το πρίσμα το προσωπικό μου θεωρώ ότι είναι το μωβ, πρέπει κάτι να είναι μωβ για να μου αρέσει… θεωρώ άνθρωποι που είναι στο μωβ αλλά και στο ουδέτερο μαύρο ότι είναι πολύ ιδιαίτεροι

10. Απαλλάσσεστε από τα προβλήματα σας όταν δημιουργείται ένα έργο;
Απάντηση: Ίσα-ίσα που δημιουργούνται περισσότερα… Έχεις να αντιμετωπίσεις τον ίδιο σου τον εαυτό και αυτό είτε σε βελτιώνει είτε σε καταστρέφει… Τις περισσότερες φορές βέβαια την ένταση της ημέρας, τις σκέψεις, τις χαρές, την ευτυχία τον πόθο, την ανάμνηση, το φτερούγισμα της καρδιάς, της ψυχής τα συνοδεύει το χρώμα και το ταξίδι πάνω στον κάμπο που ονομάζεται καμβάς… Είτε η αρρωστημένη σκέψη και έκφραση… Αλλά ποιος μπορεί να κρίνει αν είναι κάτι αρρωστημένο…; Οπότε υπάρχει μία εξιλέωση όταν αρχίζεις και διαμορφώνεις και εκφράζεσαι πάνω στον καμβά. Όσον αφορά τα γενικευμένα προσωπικά προβλήματα όντως τα αφήνεις στην άκρη και λειτουργεί αυτή η έκλυση χημικών ουσιών εγκεφαλικά μαγνητικών κυμάτων ως αποτέλεσμα θετικό και γιατί όχι ψυχοθεραπεία για πολλούς.

11. Ποιός είναι ο αγαπημένος σας ζωγράφος;
Απάντηση: Να και μία πολύ δύσκολη ερώτηση δεν νομίζω ότι υπάρχει ένας συγκεκριμένος ζωγράφος να μπορούν τόσο εύκολα όλοι να διαλέξουν. Για μένα θεωρώ τους Έλληνες ζωγράφους την περίπτωση που κλειδώνει μέσα μου για διάφορους λόγους και προσωπικούς αλλά και αισθητικούς. Την περίπτωση όπως προανέφερα του πατέρα Σταμάτη Σκληρή, όσον αφορά τους Έλληνες ζωγράφους λόγω χρωματολογικής απόψεως. Αλλά επίσης και φόρμας όσο αφορά την τέχνη στο εξωτερικό, σαφώς και θα θαυμάσω τον Γογκεν και τον Βαν Γκογκ, τον Renoir, Σεζάν και Πικάσο αλλά νομίζω ότι περισσότερο είμαι κοντά στο ρωσικό αφαιρετικό στυλ δηλαδή βασίλι Καντίνσκι καθώς και τον Πόλοκ . Χωρίς βέβαια να ξεχνάμε τις επιρροές από τρομερούς Έλληνες ζωγράφους: Εγγονόπουλος Σταθόπουλος, Τσαρούχης και Φασιανός.

12. Τι είναι η ζωγραφική για εσάς;
Απάντηση: Είναι ένα κομμάτι αναπόσπαστο από τη συνολική τέχνη! Σίγουρα αποτελεί τον κυρίαρχο ρόλο, αλλά δεν θα μπορούσα να το φανταστώ μετέωρο και μακριά από ότι έχει να κάνει με χορό, θέατρο, τραγούδι, σύνθεση, γλυπτική, progressive σύνθεση, ορχήστρα, ενδυματολογία, μόδα, χρώματα παντού, πινελιές, ήχοι, αέρας, μυρωδιές, φύση… Είναι τρόπος ζωής και τρόπος έκφρασης θεωρώ τυχερό και δοξάζω τον Θεό πού είμαι σε αυτή τη θέση που είμαι και μπορώ και ζωγραφίζω, έστω αυτά τα απλά πραγματάκια, αλλά δίνω ικανοποίηση και στον εαυτό μου αλλά και ταυτόχρονα σε αυτούς πού είναι τελικοί δέκτες.


13. Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας ως εικαστικός;
Απάντηση: Σίγουρα σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσα να υπερηφανευτώ το ότι είμαι ένας φτασμένος εικαστικός, αλλά ένας μαθητής της ζωής… Και σαν μαθητής κάθε μέρα προσπαθώ να μαθαίνω νέα πράγματα, να αποδέχομαι τεχνικές και ιδέες πού προέρχονται από άλλους χώρους και συνδράμουν, αλλά δυστυχώς ή ευτυχώς πάλι με διακατέχει η πολικότητα του συντηρητισμού και του εκκεντρικού χαρακτήρα. Αυτό λοιπόν το τελευταίο ίσως είναι το δυνατό σημείο μου γιατί η προσέγγιση μου πάντα διαφοροποιείται πάνω στην εκάστοτε επιφάνεια κ στο εκάστοτε έργο.

14. Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσής σας ως εικαστικός;
Απάντηση: Συνήθως οι πηγές έμπνευσης μου έχουν να κάνουνε με τον ψυχισμό της σημερινής κοινωνίας αλλά ιδιαίτερα αυτή την εποχή θεωρώ τον εαυτό μου πολύ υπεύθυνο: ότι πρέπει να υπάρξει τόνωση του ηθικού σε όλους τους συνανθρώπους μας, είτε με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο έτσι, ώστε να διώξουμε μακριά το άγχος… Ταυτόχρονα το ζήτημα της κοινωνικής πανδημίας να προσφέρει ο καθένας ότι μπορεί μέσω των τεχνών ούτως ώστε να δώσει κουράγιο αλλά ταυτόχρονα εμπιστοσύνη ότι το μέλλον θα ξανά ανθίσει η χαρά. Καθημερινά προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζουν όλοι, θυμό, σκέψεις, αγάπες και πόθοι… Όλα αυτά λειτουργούν θετικά σε τελική ανάλυση… Ανθρώπινος ψυχισμός, καθημερινά κοινωνικά προβλήματα, μηδαμινά προβλήματα… Από το που θα επιλέξουμε να κάτσουμε για να φάμε, ποιό ποτήρι θα διαλέξουμε, ποιο κρασί…

15. Αν επιλέγατε μια διαφορετική εποχή για να ζήσετε και να δημιουργήσετε ποια θα ήταν αυτή και με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι θα εκφραζόσασταν καλλιτεχνικά;
Απάντηση: Είναι τόσες οι καλές στιγμές στην παγκόσμια ιστορία της τέχνης, που είναι δύσκολο να διαλέξει κάποιος… δεν το συζητάμε ότι θα θελα να ήμουν ένας αστροναύτης εικαστικός, που με ένα κουμπί θα μπορούσα να ταξιδέψω σε οποιαδήποτε χώρα του κόσμου, οποιαδήποτε εποχή, να ανακατευτώ με το πλήθος, να έρθω σε επαφή με τεχνίτες, ζωγράφους και λαξευτές. Η ιδέα του να βρίσκομαι στην belle epoque θα μου άρεσε, όπως επίσης η εποχή μετά το 1900 όπου ο Βασίλι Καντίνσκι συναντούσε όλους τους Γάλλους ιμπρεσιονιστές αφαιρετικούς, Πικάσο κλπ… Τελικά θα επιλέξω την εποχή που ξεκίνησε ο αφαιρετισμός…

16. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Απάντηση: Όλοι πρέπει να αναλογιστούμε πως θα εξελιχθεί η παρούσα κατάσταση που επικρατεί… ‘Ομως εμένα προσωπικά με έκανε πιο δυνατό, πιο παραγωγικό και πιο ασυγκράτητα δραστήριο! Έχω την ελπίδα ότι θα μου δοθεί η ευκαιρία να πάρω μέρος σε περισσότερες εκθέσεις… Ετοιμάζω και μια ατομική… Κάποια καινούργια project αλλά και θα ήθελα να δοκιμαστώ σε διαφορετικού είδους εικαστικά δρώμενα, που θα μου δώσουν τη σκυτάλη για να τρέξει το μυαλό μου σε νέο στίβο, σε νέο τερέν.


17. Ποιά εικαστική τάση σας ενδιαφέρει περισσότερο;
Απάντηση: Έχω καταλάβει ότι δεν μπορώ να εκφραστώ σε μικρές επιφάνειες οπότε και επιλέγω πάντα μεγάλους καμβάδες και για αυτό το λόγο εκφράζομαι συνήθως με έναν ειδικό τρόπο: αυτόν του μοντέρνου εξπρεσιονισμού και μαξιμαλισμού…

18. Ποια είναι η σχέση του δημιουργού με το έργο του;
Απάντηση: Είναι μια ερώτηση και απάντηση, ένας καθρέφτης αλλά και μια διαρκής εξομολόγηση.

19. Πόσα έργα εχετε δημιουργήσει περίπου?
Απάντηση: Μαζί με αυτά που έχω κάνει σε εξωτερικούς χώρους αλλά ταυτόχρονα και αυτά που έχω δωρίσει γύρω στα 150 με 170…

20. Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Απάντηση: Να μπορέσω να συλλάβω το μυστήριο της τέχνης συνολικά, σε όλες τις εκφάνσεις της…